Uchwalony na Zebraniu Założycielskim w dniu 19.06.2022 r. w Warszawie
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Polskie Towarzystwo Kąpieli Leśnych, zwane dalej Stowarzyszeniem lub PTKL, działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowienia niniejszego Statutu.
- Stowarzyszenie może posługiwać się skróconą nazwą w brzmieniu: PTKL.
- Stowarzyszenie może używać́ pieczęci z danymi identyfikacyjnymi Stowarzyszenia i wyróżniającego je znaku graficznego.
- Pieczęć może zawierać znak Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
- Stowarzyszenie może powoływać sekcje i komisje na zasadach określonych w niniejszym Statucie.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą.
§ 2
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 3
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
- Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§ 4
Stowarzyszenie posiada osobowość́ prawną. Powołane jest na czas nieokreślony.
§ 5
Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
§ 6
Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swoich działań może zatrudniać pracowników, w tym członków stowarzyszenia.
§ 7
Wszystkie osoby przynależące do Stowarzyszenia i przedstawiciele wszelkich organów wymienionych w niniejszym statucie mogą posługiwać się feminatywami w odniesieniu do pełnionych ról i funkcji w Stowarzyszeniu. Zapis ten dotyczy także wszelkich dokumentów zw. z działalnością Stowarzyszenia oraz posługiwania się pieczęcią.
Rozdział II. Cele i sposoby ich realizacji
§ 8
Celami Stowarzyszenia są:
- Propagowanie idei bliskości z naturą i jej wpływu na dobrostan ludzi.
- Popularyzacja kąpieli leśnych i wiedzy z nimi związanej opartej na aktualnych, międzynarodowo uznanych badaniach naukowych.
- Propagowanie włączania kąpieli leśnych do praktyki psychoterapeutycznej i medycznej oraz promocji zdrowia.
- Dbanie o jakość i standardy pracy przewodników kąpieli leśnych w Polsce, ochronę profesji i etosu zawodu przewodnika kąpieli leśnych wiążącą się z troską o poziom etyczny i merytoryczny oraz dbałością o interesy osób korzystających z usług przewodników kąpieli leśnych.
- Inicjowanie i prowadzenie działalności edukacyjnej, w tym edukacji dotyczącej wpływu kąpieli leśnych na zdrowie i jakość życia, relacji człowiek- natura, możliwości społecznych w zakresie działań i decyzyjności na rzecz lokalnej przyrody i inicjatyw społecznych.
- Działanie na rzecz ekologii, ochrony klimatu, ochrony dziedzictwa przyrodniczego oraz praw zwierząt.
- Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.
- Działania na rzecz wspomagania rozwoju społeczności lokalnych.
- Prowadzenie działań badawczych z zakresu wpływu środowiska leśnego na zdrowie i dobrostan ludzi.
- Działalność na rzecz turystyki i rekreacji.
§ 9
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- Opracowywanie programów edukacyjnych, wychowawczych, psychoedukacyjnych, terapeutycznych, medycznych, badawczych, turystycznych, dotyczących profilaktyki zdrowotnej itp. oraz ich realizacja i ewaluacja.
- Kształcenie i doskonalenie osób pracujących zawodowo lub społecznie m. in. z dziećmi, młodzieżą, studentami, seniorami, osobami z niepełnosprawnościami, z osobami zagrożonymi lub dotkniętymi wykluczeniem społecznym.
- Działalność naukową i rozwój nauki i szkolnictwa wyższego, w szczególności z zakresu pedagogiki, filozofii, psychologii, medycyny, turystyki i ekologii.
- Współpracę z instytucjami naukowymi, kulturalnymi, społecznymi, z lekarzami, naukowcami, przewodnikami kąpieli leśnych, terapeutami lasem, edukatorami przyrodniczymi, przedstawicielami instytucji, organizacji pozarządowych, samorządów lokalnych, lokalnych społeczności oraz środkami masowego przekazu, a także innymi osobami zainteresowanymi współpracą o celach zbieżnych z celami Stowarzyszenia.
- Organizowanie lub współorganizowanie konferencji, seminariów, warsztatów, szkoleń, kursów, spotkań otwartych, wykładów, akcji, konkursów.
- Organizację działań podnoszących kompetencje i wspomagających integrację przewodników kąpieli leśnych.
- Certyfikację szlaków kąpieli leśnych w Polsce poprzez współpracę z m. in. parkami narodowymi i parkami krajobrazowymi, Lasami Państwowymi oraz podmiotami prywatnymi.
- Zgłoszenie zawodu przewodnika kąpieli leśnych do ZSK (Zintegrowany System Kwalifikacji) – formalne uznawanie kompetencji / wspieranie zawodu przewodnika kąpieli leśnych na szczeblu państwowym.
- Opracowywanie norm i zasad etyki zawodowej.
- Weryfikację standardów pracy członków Stowarzyszenia.
- Przygotowywanie i wydawanie publikacji oraz materiałów edukacyjnych, naukowych i popularnonaukowych.
- Prowadzenie badań nt. kąpieli leśnych.
- Prowadzenie działalności artystycznej, promocyjnej, publicystycznej i medialnej.
- Składanie organom administracji wniosków i zastrzeżeń do projektów planów zagospodarowania przestrzennego i do decyzji administracyjnych mających wpływ na środowisko oraz opiniowanie przedsięwzięć z punktu widzenia ich zgodności z interesami ochrony przyrody i zdrowia ludności.
- Występowanie do właściwych w kompetencjach władz oraz sądów z wnioskami o zastosowanie środków prowadzących do usunięcia zaistniałego zagrożenia środowiska, zaniechania naruszania środowiska, przywrócenia stanu poprzedniego lub naprawy zaistniałych szkód.
- Rzecznictwo w zakresie realizacji celów statutowych wśród przedstawicieli władz ustawodawczych i wykonawczych wszystkich szczebli.
- Wspieranie innych podmiotów w zakresie realizacji celów statutowych Stowarzyszenia, m.in. osób prawnych, fizycznych i grup nieformalnych.
- Prowadzenie mentoringu przewodników kąpieli leśnych, nadawanie certyfikatu mentora kąpieli leśnych Polskiego Towarzystwa Kąpieli Leśnych członkom zwyczajnym PTKL.
- Akredytację zawodową przewodników kąpieli leśnych.
- Działania na rzecz wprowadzenia do nauczania w szkołach/uczelniach tematyki lub przedmiotu kąpieli leśnych.
- Współpracę z władzami społecznymi i państwowymi oraz innymi organizacjami i instytucjami w zakresie promowania, stosowania i edukacji dotyczących kąpieli leśnych oraz podnoszenia kwalifikacji przewodników kąpieli leśnych.
- Utrzymywanie kontaktów z innymi organizacjami i towarzystwami o podobnym profilu działania w kraju i za granicą.
- Działalność statutowa Stowarzyszenia wskazana w ust. 1 ma charakter niedochodowy i w całości finansowana jest przez Stowarzyszenie.
- Działalność statutowa Stowarzyszenia stanowiąca działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie może być prowadzona odpłatnie i nieodpłatnie.
Rozdział III. Członkowie Stowarzyszenia
§ 10
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie może posiadać członków:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych.
§ 11
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, prowadząca kąpiele leśne, prowadząca działania zbieżne z celami Stowarzyszenia, będąca obywatelem Polski lub innego kraju, zamieszkała na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, która złoży pisemną deklarację po uzyskaniu pisemnych rekomendacji dwóch członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- W przypadku zmiany miejsca zamieszkania na teren będący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, członek PTKL może nadal zachować członkostwo.
- Uchwałę o przyjęciu nowych członków podejmuje Zarząd nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia pisemnej deklaracji członkowskiej z rekomendacją dwóch członków zwyczajnych.
§ 12
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna lub prawna, która:
- złoży deklarację członkowską i zadeklaruje na piśmie pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia,
- prowadzi działania zbieżne z celami Stowarzyszenia.
- Zarząd podejmuje decyzje o przyznaniu członkostwa wspierającego nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji, o której mowa w ust. 1 lit. a).
§ 13
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, która wniosła znaczący wkład w działalność Stowarzyszenia lub rozwój i promocję kąpieli leśnych.
- Przyznanie członkostwa honorowego wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków na wniosek Zarządu albo co najmniej 5 członków Stowarzyszenia.
§ 14
Członkom zwyczajnym przysługuje:
- bierne i czynne prawo wyborcze do władz Stowarzyszenia,
- prawo do korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
- prawo do zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia.
§ 15
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- przestrzegania Statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
- uczestniczenia w działalności Stowarzyszenia i w realizacji jego statutowych celów
- opłacania składek w obowiązujących terminach.
§ 16
- Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach statutowych władzach Stowarzyszenia.
- Członkowie wspierający mają obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych form wsparcia, przestrzegania Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi są zobowiązani do przestrzegania Statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
§ 17
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- rezygnacji z członkostwa w Stowarzyszeniu, złożonej na piśmie na adres Stowarzyszenia,
- śmierci członka,
- utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
- utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
- wykluczenia przez Zarząd na podstawie uchwały (dotyczy członków zwyczajnych i wspierających) z powodu:
- zalegania z opłatą składek członkowskich przez pół roku lub niewywiązywania się z zadeklarowanych na rzecz Stowarzyszenia świadczeń przez pół roku – pomimo dwukrotnych pisemnych lub mailowych upomnień,
- rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia,
- usunięcia ze Stowarzyszenia na podstawie wniosku Sądu Koleżeńskiego.
2. Od uchwały Zarządu w sprawie wykluczenia członka ze Stowarzyszenia przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna. Do czasu rozpatrzenia uchwały, członkostwo jest zawieszone.
3. W przypadku ustania członkostwa jego przywrócenie może nastąpić na podstawie uchwały Zarządu
- z powodu wymienionego w ust. 1 lit a) – na wniosek zainteresowanego i na zasadach uwzględniających indywidualne powody wcześniejszej rezygnacji,
- z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich lub niewywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń – jedynie po uregulowaniu zaległych zobowiązań wobec Stowarzyszenia.
4. Przynależność do Stowarzyszenia członka wspierającego ustaje w wyniku:
- dobrowolnego wystąpienia złożonego na piśmie Zarządowi.
- skreślenia na podstawie uchwały Zarządu w przypadku utraty osobowości prawnej lub niewywiązywanie się z ustalonych wcześniej z Zarządem zobowiązań.
5. Przynależność do Stowarzyszenia członka honorowego ustaje w wyniku pozbawienia go tytułu, jeśli wyjątkowo ważne względy za tym przemawiają – na wniosek Zarządu, uchwałą Walnego Zebrania Członków. Uchwała Walnego Zebrania Członków, o której mowa w zdaniu poprzednim jest ostateczna.
Rozdział IV. Władze Stowarzyszenia
§ 18
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński.
§ 19
- Władze Stowarzyszenia wybierane są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
- W przypadku, gdy skład wybieralnych władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W trybie tym można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
- Członkowie władz stowarzyszenia mogą otrzymywać zwrot poniesionych kosztów w związku z pełnionymi funkcjami.
§ 20
- Posiedzenia władz Stowarzyszenia mogą odbywać się w dwóch terminach, przy czym posiedzenie w drugim terminie nie może rozpocząć się wcześniej niż 30 minut po terminie pierwszym.
- Na posiedzeniu odbywającym się w pierwszym terminie uchwały mogą być podjęte, jeśli uczestniczy w nim co najmniej połowa członków danego organu, uprawnionych do głosowania.
- Na posiedzeniu odbywającym się w drugim terminie uchwały mogą być podjęte bez względu na liczbę osób biorących udział w posiedzeniu.
- O ile statut nie stanowi inaczej, uchwały organów Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego danego organu Stowarzyszenia.
- Obradowanie oraz podejmowanie uchwał może decyzją członków danego organu odbywać się z wykorzystaniem komunikacji elektronicznej. Głosowanie obiegowe za pomocą środków komunikacji elektronicznej jest możliwe pod warunkiem uzyskania zgody członków danego organu, który w ten sposób ma podjąć uchwałę. Zgoda ta ma być wyrażona w formie dokumentowej.
- Możliwość udziału w posiedzeniu władz stowarzyszenia przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej jest wskazana w zawiadomieniu o tym zebraniu, zawierającym dokładny opis sposobu uczestnictwa i wykonywania prawa głosu.
- Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w głosowaniach na posiedzeniach władzy stowarzyszenia odbywa się przy zapewnieniu co najmniej:
- transmisji obrad posiedzenia w czasie rzeczywistym;
- dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której członek władzy stowarzyszenia może wypowiadać się w toku obrad;
- wykonywania osobiście prawa głosu przed lub w toku posiedzenia.
§ 21
Kadencja wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 2 lata.
Walne Zebranie Członków
§ 22
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze, i co dwa lata jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 30 dni przed terminem Walnego Zebrania pocztą lub drogą mailową
. - Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno zostać zwołane przed upływem 30 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane. Członkowie zostają poinformowani o jego zwołaniu pocztą lub drogą mailową przez Zarząd.
- Walne Zebranie może też zwołać Komisja Rewizyjna w przypadku bezczynności Zarządu. Zwołanie Walnego Zebrania przez Komisję Rewizyjną musi nastąpić w ciągu 30 dni od upływu terminów wskazanych w niniejszym statucie na zwołanie Walnego Zebrania przez Zarząd.
§ 23
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
- uchwalanie zmian Statutu,
- wybór i odwoływanie władz Stowarzyszenia,
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania finansowego i merytorycznego oraz sprawozdań władz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
- podejmowanie uchwał w sprawie nadania członkostwa honorowego.
- określanie wysokości miesięcznego wynagrodzenia członków Zarządu z tytułu pełnienia ich funkcji w odrębnej uchwale.
- upoważnienie Komisji Rewizyjnej do określenia wysokości miesięcznego wynagrodzenia członków Zarządu z tytułu pełnienia ich funkcji.
Zarząd
§ 24
- Zarząd jest powołany do kierowania działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, a także reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz. Jest najwyższą władzą Stowarzyszenia w okresie między Walnymi Zebraniami Członków.
- Zarząd składa się z 3 do 5 osób członków zwyczajnych Stowarzyszenia, w tym prezesa, wiceprezesa, sekretarza, a przy Zarządzie składającym się z więcej niż 3 członków – skarbnika wybieranych na pierwszym posiedzeniu Zarządu nowej kadencji.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes, przesyłając informację
o terminie posiedzenia wszystkim członkom Zarządu pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości, listem poleconym na co najmniej 5 dni przed planowanym terminem posiedzenia. - O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu. Zawiadomienia można zaniechać w stosunku do tych członków Zarządu Stowarzyszenia, którzy na piśmie oświadczą, że znają termin posiedzenia.
- Posiedzenia Zarządu mogą odbywać się także za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość zapewniających wzajemne słyszenie się członków Zarządu, pod warunkiem, że wszyscy członkowie Zarządu mają dostęp do takich środków i żaden z członków Zarządu nie sprzeciwił się przeprowadzeniu posiedzenia
w takiej formie. - Uchwały Zarządu mogą zostać podjęte także bez odbycia posiedzenia Zarządu, jeżeli wszyscy członkowie zostaną poinformowani na piśmie o treści uchwały, która ma zostać podjęta oraz terminie, w jakim każdy z członków Zarządu winien przekazać swoje stanowisko na piśmie Prezesowi Zarządu lub wskazanemu przez niego członkowi Zarządu, a żaden z członków Zarządu nie sprzeciwi się podjęciu uchwały w tym trybie.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej połowy liczby członków, w tym prezesa lub wiceprezesa; w razie równości głosów rozstrzyga głos prezesa zarządu, a w razie jego nieobecności głos wiceprezesa.
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za pełnienie swoich funkcji.
§ 25
Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami Statutu, wytycznymi i uchwałami Walnego Zebrania Członków,
- realizowanie uchwał Walnego Zebrania,
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
- planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej, budżetu i bilansu,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
- zwoływanie Walnego Zebrania,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- powoływanie i rozwiązywanie sekcji i komisji tematycznych oraz nadzorowanie ich działalności,
- uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej, ustalanie udziału Stowarzyszenia w tematycznych konferencjach krajowych i zagranicznych oraz wybór przedstawicieli Stowarzyszenia do udziału w takich konferencjach,
- przyjmowanie członków zwyczajnych i wspierających,
- przyjmowanie subwencji, darowizn itp.
- występowanie z wnioskami do Walnego Zebrania Członków,
- Zatwierdzanie regulaminów sekcji i komisji tematycznych w zakresie ich zgodności ze Statutem,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia oraz podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku nieruchomego Stowarzyszenia.
Komisja Rewizyjna
§ 26
- Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia w tym Przewodniczącego wybieranego na pierwszym posiedzeniu Komisji.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący.
§ 27
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie bieżących i rocznych kontroli gospodarki finansowej Stowarzyszenia.
- przedstawianie Walnemu Zebraniu Członków wniosków i spostrzeżeń dotyczących bieżącej działalności Stowarzyszenia.
- składanie Walnemu Zebraniu sprawozdań z kontroli działalności Stowarzyszenia wraz z wnioskami w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi Stowarzyszenia
- Wnioskowanie o odwołanie członka Zarządu lub całego Zarządu, w razie bezczynności lub działania na szkodę Stowarzyszenia.
- Wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
- Zwoływanie Walnego Zebrania w razie jego niezwołania przez Zarząd.
- Uchwalanie wysokości wynagrodzenia Członków Zarządu biorąc pod uwagę kwestie organizacyjne, finansowe oraz ilość zadań i obowiązków przypadających Zarządowi, jeżeli Walne Zebranie Członków zdecyduje o tym na drodze uchwały. Wynagrodzenie to może zostać także określone, zmienione lub zniesione w osobnej uchwale.
Sąd Koleżeński
§ 28
- Sąd Koleżeński składa się z 3 członków wybranych przez Walne Zebranie Członków, spośród członków zwyczajnych. Członkowie Sądu Koleżeńskiego wybierają spośród siebie Przewodniczącego, jego Zastępcę i Sekretarza.
- Członkowie Sądu Koleżeńskiego nie mogą pełnić funkcji w innych władzach Stowarzyszenia.
- Orzeczenia Sądu Koleżeńskiego zapadają w pełnym składzie.
- Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy:
- rozpoznawanie spraw związanych z naruszeniem Statutu przez członków Stowarzyszenia,
- rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami, a władzami Stowarzyszenia,
- składanie sprawozdań ze swojej działalności przed Zarządem.
- Sąd Koleżeński zbiera się na pisemny wniosek członka zwyczajnego Stowarzyszenia lub Zarządu
i ustosunkowuje się do jego wniosku w terminie nie dłuższym niż 30 dni. Postępowanie zamyka wydaniem orzeczenia, które podaje do wiadomości wszystkich członków. - Stronom sporu przysługuje odwołanie od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego do Walnego Zebrania Członków.
- Sąd Koleżeński może nakładać następujące kary:
- upomnienia,
- nagany,
- zawieszenie w prawach członkowskich na okres od 6 miesięcy do jednego roku,
- wniosek do Zarządu o wykluczenie ze Stowarzyszenia.
Komisje Tematyczne i Sekcje Tematyczne
§ 29
- Komisja Tematyczna jest strukturą powołaną przez Zarząd na okres jego kadencji lub doraźnie, w celu opracowania pewnych szczególnych, ważnych zagadnień oraz wydania opinii w takich sprawach.
- Komisja Tematyczna działa zgodnie z regulaminem uchwalonym przez Zarząd.
- Sekcja Tematyczna jest ciałem powołanym przez Zarząd dla gałęzi PTKL, które rozwijają się w samodzielną dyscyplinę i których kadra jest dostatecznie wykształcona.
- Władzami Sekcji Tematycznych jest Zarząd Sekcji.
- Szczegółowe zasady działania władz Sekcji Tematycznych i tryb ich powoływania określa regulamin zatwierdzony przez Zarząd.
§ 30
- Stowarzyszenie może powołać Radę Programową, która jest ciałem opiniotwórczym i doradczym.
- Rolą Rady Programowej jest zapewnienie spójności merytorycznej programów Stowarzyszenia.
- Radę Programową, w liczbie do 3 osób, tworzą osoby wskazane przez Zarząd Stowarzyszenia. Członków Rady Programowej powołuje i odwołuje Zarząd.
- Członkiem Rady Programowej może być także osoba, która nie jest członkiem Stowarzyszenia jak również osoba, która jednocześnie zasiada w innym organie Stowarzyszenia.
- Do kompetencji Rady Programowej należy:
- przedstawianie Zarządowi opinii, uwag i zaleceń co do bieżącej działalności merytorycznej Stowarzyszenia.
- rekomendowanie ekspertów Stowarzyszenia do prac w komisjach i innych podmiotach uczestniczących w pracach Stowarzyszenia.
- Na pierwszym posiedzeniu Rada Programowa wybiera spośród swoich członków Przewodniczącego.
- Rada Programowa odbywa posiedzenia nie rzadziej niż raz na kwartał. W wypadku nieobecności Przewodniczącego obradami kieruje wskazany przez niego członek Rady.
- Pracami Rady między posiedzeniami, niezbędnymi do wykonania jej uchwał, kieruje Przewodniczący Rady.
- Szczegółowe zasady działania Rady Programowej określa Regulamin Rady Programowej uchwalany przez Zarząd.
Rozdział V. Majątek i gospodarka finansowa
§ 31
- Źródłami majątku Stowarzyszenia są:
- składki członkowskie,
- darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej,
- dotacje, subwencje, udziały, lokaty,
- przychody z majątku Stowarzyszenia, wpływy z nieruchomości i ruchomości będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
- przychody z działalności statutowej odpłatnej..
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
- Wszelkie środki pieniężne, mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.
Sposób reprezentacji
§ 32
- Do składania oświadczeń woli i podpisywania umów w imieniu Stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków Zarządu w tym Prezes lub wiceprezes działających łącznie.
- W umowach i sporach pomiędzy stowarzyszeniem a członkami zarządu, stowarzyszenie reprezentuje pełnomocnik wyznaczony przez Walne Zebranie.
Rozdział VI. Postanowienia końcowe
§ 33
Uchwałę w sprawie zmiany statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania.
§ 34
- Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy Prawa o Stowarzyszeniach.